Co dělala Maruška před tím, než vznikla Mravenčí chůva a jak jí tato zkušenost nyní pomáhá? Nebo jaká je její nejoblíbenější knižní postava? A co je její PROČ v práci pro Mravenčí chůvu

Maruško, jaké bylo tvoje rodinné zázemí, co se týká knih?

U nás doma byla vždycky spousta knih. Knihovny byly plné detektivek, dobrodružných románů i encyklopedií. Moc ráda jsem si je prohlížela, ale číst jsem je dlouho nedokázala. Byly pro mě nedostižným pokladem, o který celá rodina hodně pečovala.

Když si z dětství vybavím společné čtení s nějakým dospělým, vzpomenu si na farní a skautské tábory, kde jsem nadšeně poslouchala příběhy jako Letopisy Narnie nebo Hobita. Sama jsem pak začala číst knihy až tak ve třetí, čtvrté třídě. Nikdy jsem jich nepřečetla spousty, spíš jsem se vracela k příběhům, které se mi líbily. Je zajímavé sledovat, že můj mladší syn to bude mít nejspíš podobně 🙂.

Co jsi vystudovala a co tě k tomu vedlo? Kde jsi pak pracovala?

Po gymnáziu jsem uvažovala o studiu hudby a také mě to táhlo k filmu. Ale vyhrála pedagogika a spolu s kamarádkou jsem se zapsala na Pedagogickou fakultu v Praze, obor Učitelství na speciálních školách. V průběhu studia jsem měla možnost vyzkoušet práci s různými lidmi se speciálními potřebami, ale nakonec jsem se zabydlela v klinické logopedii.

Myslím, že mě k tomuto pedagogickému a zdravotnickému oboru přivedlo dětství, kdy jsem vyrůstala s dětmi, které byly v náhradní rodinné péči nebo měly mentální postižení. Nejspíš v tom velkou roli hrál také skauting. Vždycky mě to táhlo k práci s dětmi.

Pomáhá ti nějak tvoje zkušenost z této práce v té současné pro Mravenčí chůvu?

Určitě, a hodně. V logopedii jsem pracovala s dětmi a dospělými různého věku a s různými potřebami. S malými dětmi, které se učily jednotlivé hlásky a zkoušely postupně číst. I s dospělými, kteří byli po úrazu nebo mozkové příhodě. Bavilo mě sledovat, jak se klienti vyvíjí, zlepšují a nachází svou vlastní cestu ke komunikaci s druhými. Myslím si, že to samé funguje, když chceme, aby z dětí vyrostli spokojené čtenářky a čtenáři. Děti potřebují podporu, ale také prostor pro to, aby si našly svou cestu ke čtení.

V práci pro náš projekt mi také velmi pomáhá skautská zkušenost s vedením různých akcí, seminářů a projektů.

Co máš ráda na čtení s tvými syny?

Mám moc ráda čas, kdy společně čteme knihu a pak si o ní povídáme. Jak kluci rostou, je tento čas vzácnější než dřív, a tak se o něj snažíme s manželem pečovat. Kluci mají společné čtení moc rádi a za to jsem samozřejmě vděčná. Moc mě také baví číst s nimi naučné knihy a povídat si o různých tématech. Nějaký čas jsme byli ponoření do vesmíru a pak se posunuli k evoluci. Na tato témata existuje tolik krásných knih, které můžeme společně objevovat.

Co tě v dětské literatuře baví nejvíc?

Asi nedokážu zmínit jen jednu věc. Snad to nebude vadit 🙂. Jsem nadšená z toho, jaké bohatství dětská literatura v dnešní době obsahuje. Kvalitních knih je stále více a více. Baví mě napínavé příběhy, které mají dar děti oslovit a obohatit. Ukázat jim svět fantazie i příběhy, které se skutečně staly. Baví mě obrázkové knihy, které dokáží dětem předat na pár stránkách myšlenky, které vůbec nejsou malé. A také mě baví už zmíněné naučné knihy. Myslím, že se děti v dnešní době mohou z knih naučit zábavně a přehledně základy mnoha vědních oborů.

Jaká je tvoje nejoblíbenější dětská knižní postava a proč?

Přemýšlím o tom, že nemám jednu nejoblíbenější. Často mě ale zaujmou dívky, které jsou nápadité, možná by se dalo říct trochu výstřední. Nikdo jim moc nerozumí, ale ony vědí, proč jsou, jaké jsou. Patří mezi ně určitě Lenka Láskorádová z Harryho Pottera nebo Pipi Dlouhá Punčocha. Prostě dívky, které se nebojí upozornit na to, co je v životě důležité, nebo věnovat dlouhý čas činnostem, které je skutečně baví.

Myslím, že knižní postavy, které nás oslovují nebo naopak rozčilují, odrážejí kus nás. Vnímám jako velké bohatství, když takové postavy v knihách potkáme. Postavy, které nám ukáží to, jací možná uvnitř sami jsme, chtěli bychom být nebo naopak vůbec být nechtěli.

Co je tvoje PROČ? v Mravenčí chůvě? Důvod, proč se svojí práci věnuješ?

Stále se trochu v našem projektu hledám, protože je toho tolik, čím jsme od dubna 2020, kdy jsme Mravenčí chůvu založily, prošly a co jsme se naučily. Po celou dobu však cítím velkou radost z toho, že naše práce může pomáhat spoustě dětem v jejich životní cestě, že mohou díky krásným knihám poznávat svět. Jsem také moc ráda, že náš projekt inspiruje dospělé, aby mohli být dětem dobrými průvodci a parťáky na jejich cestě ke čtení. To je pro mě důležité.

A jsem moc ráda, že mohu pracovat na projektu, který může díky moderním technologiím oslovovat lidi z různých míst i skupin společnosti.

Chcete ještě víc nakouknout a nechat se inspirovat tím, jak Maruška (s Julií) o podpoře dětí ve čtení přemýšlí?

👉 Přijďte na webinář Nadchnout pro čtení 6. 2. od 17:30.

🧒👩 Zaměříme se na děti na 1. a 2. stupni a ukážeme vám, co jako rodiče nebo další blízcí dětí můžete pro svoje děti v této oblasti dělat.

👉 Odkaz na registrační stránku.