Čtenářské dovednosti se snaží prostřednictvím knih a nejrůznějších textů rozvíjet rodiče, pedagogové i knihovníci. Jak se jim to daří? 1. část seriálu o práci s knihou.
Předčítání a čtení rozvíjí mnoho schopností jako je představivost a fantazie, zlepšuje myšlení a paměť. Knihy přinášejí i samostatnost v myšlení a rozhodování, učí respektu a pomáhají kriticky myslet. Čtení má zřejmou souvislost s učením, děti, které čtou, mají lepší slovní zásobu, lepší pravopis a snadněji se učí. Čtení také dokáže dítě zklidnit a zrelaxovat a společným čtením se posiluje i vzájemné pouto mezi rodičem a dítětem. To, že je vhodné a pro budoucí život prospěšné v dětech budovat lásku ke knihám, je zřejmé mnoha rodičům, pedagogům i knihovníkům. A právě s některými z nich se v minisérii tří článků zamýšlíme nad tím, jak s knihou doma, ve škole či v knihovně pracovat. A jako první přicházejí na řadu rodiče.
Michaela: Nečteme jen před spaním, ale i během dne
Chceme-li rozvíjet čtenářské dovednosti doma s dětmi, nemusíme používat žádné speciální metody, není třeba znát metodiky ani být pedagog. Jak říká maminka tří dětí Michaela Záleská: „Naše práce s textem je z mé strany hodně intuitivní, nejsem pedagog, ale čteme hodně a snažím se i děti ke čtení vést.“ Míša učí své děti doma, navíc je vystudovaná bohemistka, takže rozvoj čtenářských dovedností je pro ni hodně důležitý.