Kniha je obsáhlým gamebookem. Má totiž 400 stran, 999+1 herní pozici a 65 konců, z nichž některé nedopadnou pro hlavního hrdinu dobře, jiné ano. Knihu rámuje příběh o třináctiletém Vítkovi, který jede na prázdniny k babičce. Když společně navštíví muzeum, spustí to Vítkův velký zájem o minulost jeho praprapradědečka a badatelskou práci, na které praprapradědeček pracoval. Jak platí u gamebooků, i tady rozhodujeme o tom, co Vítek udělá. Někdy na základě naší prosté volby (např. Vítek půjde doleva nebo doprava), jindy na základě šifry či hádanky. Těch je v knize 313 a jsou rozmanitého typu. Součástí knihy je i řešení pro případ, že si s nimi nevíme rady. Hádanky a šifry jsou někdy lehčí, jindy obtížné, a i to knihu dělá vhodnou pro společné rodinné čtení, protože se do luštění může plnohodnotně zapojit i dospělý. Doprovodné ilustrace pracují s nadsázkou a vtahují do světa plného fantazijních prvků, do kterého se Vítek dostane. Vítek jako hlavní hrdina je sympaťák, kterému moc nejde čeština a pravopis (což autorka umně využívá v některých šifrách a hádankách), sám sebe popisuje jako nepříliš šikovného, zato má skvělou paměť a dost mu to v hlavě pálí. 

Text: Petula Bendula
Ilustrace: Přemysl Ponáhlý
Nakladatelství: Pisten pilku hutomerki
Rok vydání: 2024
Počet stran: 400