O školních knihovnách, ve kterých vyrůstají mladí čtenáři

Školní den je v plném proudu. Na chodbě sedí třeťák zabraný do do komiksu Pták a veverčák. Směje se nad dost odrbanou knihou, není totiž první, kdo ji čte. Doporučil mu ji spolužák, a tomu zas jeho kamarád. O kousek dál na si na sedacím pytli hoví o něco starší dívka. S napětím jí oči hltají řádky. Půjčila si z vedlejší police už druhý díl příběhů o Stele a jejích psech. Bedna, do které děti knihy vrací, se pomalu plní. Učitelka, která má na chodbě dozor, k ní za chvíli přijde a vrátí knihy zpátky do polic…

Temná místnost v odbočce za schodištěm

I takhle může vypadat školní knihovna. Není to asi podoba převažující, jistě ale jedna z možných. Podle Ročenky MŠMT bylo před dvěma lety v českých školách 3 785 školních knihoven, každá je něčím jiná a jedinečná. Přesto se na ně můžeme dívat z nadhledu a pátrat po nějakých společných prvcích – co ve školních knihovnách funguje, na jaké překážky jejich knihovníci narážejí, co jim pomáhá je překonávat… Pamatuji si, jak jsem jako studentka víceletého gymnázia objevila naši školní knihovnu až v kvartě. Byla v odbočce tmavého točitého schodiště, otevřená jen v určených časech, a knihovníkem byl učitel, který mě neměl dvakrát v oblibě. Až do konce studia tak bylo mnohem příjemnější chodit cestou ze školy do městské knihovny, která byla vzdušná, světlá a velmi dobře vybavená. Mohla jsem si knihy sama vybírat a měla na to vždycky spoustu času. Když jsem potřebovala něco najít, bylo tam vždy několik knihovnic, které mi pomohly. Knížky jsem mohla nechávat na vyznačených místech a knihovnice je samy zařadily do regálů. 

Když chodí knihovna za dětmi

Podobnou zkušenost, jako jsem měla já, si ale naštěstí nemusí odnášet každý. Ve školách po celém Česku je dnes spousta knihoven, které fungují skvěle. „Školní knihovna je primárně místem, kde jsou knihy a časopisy k půjčování a četbě. Už to není málo, protože by tu měly být publikace, které jsou pro některé děti cenově nedostupné,“ vysvětluje učitel, lektor a autor několika knih o moderní pedagogice Robert Čapek. Školní knihovna může být pro některé děti opravdu jediným místem, kde se mohou setkat s knihami. Stačí, aby byla městská knihovna vzdálená od školy třeba jen pár minut autobusem, a pro leckoho už to může být dostatečně velká bariéra.

Tento článek je přístupný předplatitelům Online magazínu o knihách pro děti. Staňte se jím i vy!