Jak zažehnout u malých dětí vášeň pro čtení

3 kroky k tomu, aby se děti kolem vás zamilovaly do knih ❤︎ 📖

1. plamínek, který zažehává vášeň dětí ke čtení

40 komentářů: „1. plamínek, který zažehává vášeň dětí ke čtení“

  1. kristýna Brožová avatar
    kristýna Brožová

    Dobrý den, přemýšlela jsem o výsledcích výzkumu, která ukazují pokles zájmu o čtení u devítiletých dětí. Nedávno jsem četla knihu „Hry, sítě a porno“, která je o tom, jak zvládnout vstup dětí do digitálního světa. A právě kolem osmého až devátého roku děti nejčastěji dostávají chytré telefony. Přemýšlím, jestli je od čtení tak trochu nemohou odvádět právě technologie, které jsou pro ně velmi lákavé. Existují výzkumy které se této souvislosti věnují? A jak na to, aby čas strávený s knihou byl pro děti i nadále čas zábavy stejně jako čas s technologiemi? Jsem typ rodiče, který dětem chytrý telefon dá až později než v devíti letech, ale ten čas zkrátka stejně jednou přijde. Hovoří o tom i autorka knihy, že technologie tvoří svět, ve kterém žijeme a není možné děti držet zcela stranou, spíš je třeba o tom s nimi hovořit, vysvětlovat rizika, ale umět si užít i vše pozitivní, co přinášejí.
    Děkuji za dnešní video a přeji krásný den
    Kristýna

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Kristýno, díky moc za komentář! Já si zcela neodborně myslím, že ty věci jdou ruku v ruce – přestáváme číst – děti to přeci umí už samy, zároveň dostávají chytré telefony, které je propojují s okolním světem a dalšími lidmi. Ty technologie je mohou ve čtení i podpořit, ale nemusí. Je to prostě jen věc a hodně záleží na tom, co děti kolem sebe vidí, jak se k nim chováme, jaký vztah ke čtení i technologiím máme my sami atd. Nicméně teď zrovna se chystáme (po skončení minikurzu) na knihu Children Reading For The Pleasure a ta by o tom z části měla být, protože autorka se hodně digitálním technologiím věnuje, a to i v rámci svého výzkumu (mimochodem, zatím pšt, ale možná s ní budeme mít rozhovor:)). Dává to smysl nebo vás k tomu napadá něco dalšího? Toto je nesmírně zajímavé téma. A ještě mě napadá jedna osobní věc z vlastního soužití s dětmi – naše děti milují knihy a čtení, ale i technologie. Takže moje ryze osobní zkušenost by napovídala, že to nebude tak černobílé, jak by se mohlo jevit.

  2. Hani avatar
    Hani

    Dobry den,
    Me prekvapilo, ze je spravne a staci, kdyz si deti v prvni a druhe tride ctou jen potichu nebo vice prohlizeji obrazky. Ve skole chteji aby deti cetly doma na hlas a to je u nas problem. Jinak knizky deti miluji, ale radsi kdyz ctu ja nrbo si jen prohlizeji obrazky.

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Hani, to, co dělají vaše děti, nám přijde jako časté a normální. Myslím, že je třeba spíš děti podpořit v tom, aby nabývaly v oblasti čtenářství sebevědomí a ony pak budou číst později nahlas. Ale nedává nám v tom moc smysl tlačit na ně. Protože jeden efekt to bude mít skoro určitě, a to je ten, že nemusejí mít pak rády čtení vůbec. A mít rád čtení dlouhodobě vnímáme jako vyšší cíl. Je to srozumitelné? Napadá vás k tomu ještě něco? Co si o tom myslíte vy?

    2. Marie Podvalová avatar
      Marie Podvalová

      Dobrý den, Hanko. Díky moc za váš komentář. Souzním s tím, co píše Julča. Ještě mě jen napadá, že když čte dítě jen potichu, je mnohem těžší „kontrolovat“ nebo zjistit, jak na tom se čtením je. A to je myslím jeden z hlavních důvodů, proč řada učitelů chce, aby děti četly nahlas. A opravdu tomu rozumím.
      Ale jak jsme zmiňovaly, pro někoho může být četní nahlas v pořádku, ale pro řadu dětí ne. A to by bylo nutné reflektovat.
      Ráda bych vás podpořila v tom, abyste komunikovala vaší situaci s paní učitelkou. Možná by to mohlo pomoci. Kdyžtak napište ještě dál 🙂 Držím palce. Marie

  3. Věra avatar
    Věra

    Dobrý den
    Moc děkuji za zajímavé video. O různých typech osobnosti jsem už slyšela, ale neuvědomila jsem si, že to může mít takový vliv i ohledně čtení knih a pohledu na svět. Dost často se snažím koukat na situaci z pohledu dítěte, ale nikdy jsem se vlastně dcery nezeptala, jestli mám ten pohled správně. Možná je prostě jen jiný typ a proto si v určitých situacích (např. ranní (ne)oblékání) moc nerozumíme.
    Ve videu mi také přišlo fajn zjistit, že existují obrázkové knížky, které mohou bavit neni přijít zajímavé i dospělému. Určitě některý z vašich typů využijeme až bude dcera starší.

    1. Marie Podvalová avatar
      Marie Podvalová

      Dobrý den, Věro. Díky moc za komentář. Někdy je možná pro nás dospělé těžké se dětí ptát, ale věřím, že je to velmi důležité a stojí to za to ! Když byste ráda nějaký tip na obrázkovou knihu ke konkrétnímu tématu, určitě pište!

  4. pavlína Vaverová avatar
    pavlína Vaverová

    Dobrý den,
    můj AHA moment, nebo spíše takové ujištění a uklidnění, které mám z dnešního Vašeho videa je, že je normální, že některé děti si při předčítání musí s něčím „hrát“ , nebo něco musí držet v ruce… můj prostřední, 5.letý syn to tak má a všímám si, že přestože si při našem společném čtení musí „hrát“, tak je zcela v obraze a orientovaný v textu, který čtu, dokonce mi skáče do čtení a chce okamžitě vysvětlovat nebo reagovat na to, co čtu…Nejstaršímu synovi (8.let) to naopak vadí, ten je plně soustředěný, poslouchá, sleduje ilustrace a vyžaduje naprostý klid při čtení. Nejvíce mu však vadí reakce nejmladší dcery (2,5roku), která nemá potřebnou pozornost a čtení narušuje nejvíce. Ale i u ní sleduji, že pochytí při našem čtení informace, které nám v podstatě ihned interpretuje zpět po svém…a také si při čtení hraje…
    Děkuji za krásné video, hezký večer.
    Pavlína

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Pavlíno, díky moc za vaše sdílení. Já si z něj zas odnáším potvrzení toho, že děti jsou různé a každé potřebuje něco jiného. Díky za to!

    2. Marie Podvalová avatar
      Marie Podvalová

      Dobrý večer, Pavlíno. Díky za komentář. To společné čtení se všemi dětmi je někdy velká výzva, to známe. U nás v takových situacích pomohlo, že jsme četli s manželem oba dva. Každý jednomu ze synů. Chápu, že máte děti tři 🙂 tak je to složitější. Ale co tím chci říct je, že pomáhá zapojení dalších dospělých nebo starších dětí, které mohou číst.
      Náš starší syn taky nemá rád rozruch, který mladší při čtení dělá. A hodně tedy pomohlo, že mladší už trošku povyrostl.

  5. Lucie Slámová avatar
    Lucie Slámová

    Dobrý den, mně překvapilo to čtení/nečtení nahlas. Sice mám teprve 2,5 leté dítě, takže zatím tohle neřeším, ale vzpomínám si na sebe, jak jsme ve škole měly hodiny, kdy se četlo nahlas. A doma jsme taky (museli) číst nahlas. Mě to třeba bavilo a nevadilo mi to, ale bráchové se na to moc netvářili a taky to dneska s tím čtením nemají takové jako já. Jeden bratr nečte vůbec a druhý jen někdy a jen něco. Svého syna nebudu do čtení rozhodně nutit. I teď, když nechce, abych četla před spaním, tak mu nečtu, ale to je málokdy.
    Druhý AHA moment je určitě v tom, že obrázkové knihy nejsou jen pro malé děti. Syna moc baví si prohlížet obrázky a když vidí písmenka, tak se je snaží opakovat, ale určitě ho nebudu nutit obrázkové knihy odložit, až bude starší. Já sama beru ilustraci v knihách za zpestření a oživení samotné knihy/děje a ráda si i přečtu komiks 🙂
    Děkuji moc za tento minikurz.

    1. Marie Podvalová avatar
      Marie Podvalová

      Dobrý večer, Lucie. Díky moc za sdílení a jsem moc ráda, jak konkrétní tipy si odnášíte 🙂
      Když byste se na něco ráda doptala, určitě je prostor. Pěkný den, Marie.

    2. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Lucie, díky moc za sdílení! Na síti, na které mi visí různé myšlenky z knih nebo podcastů, je jeden od úžasné výtvarnice a autorky knih pro děti a zní:

      Dětská kniha je první galerie, do které dítě může vstoupit.

      Ono to totiž – je-li kniha i výtvarně kvalitní – kultivuje výtvarné cítění dětí. Je prostě úplně stejně důležitá složka. A má tu výhodu, že právě jí malé děti mohou samy aktivně „vstřebávat“. A přináší stejně jako text podněty k dalšímu povídání atd.

  6. Adéla avatar
    Adéla

    Můj dnešní AHA moment byl zjištění a pochopení, proč jsem sama nikdy nebyla velký čtenář a až v dospělosti jsem si ke knížkám našla cestu. A to ještě jen k takovým, které obohatí můj vnitřní rozvoj a jejichž autor/ka mě zaujme. V dětství se totiž nenaplnila ani jedna z potřeb vnitřní motivace. Špatně jsem četla, vynechávala jsem písmenka, četla jsem hrozně pomalu, nechtěla jsem číst nahlas, když jsem musela styděla jsem se. Nepamatuji se, že by mi rodiče kdy předčítali knihu. Jsem ráda, že s dětmi to intuitivně máme jinak a že knihy patří do jejich života mnohem víc, než patřily do toho mého.

    1. Marie Podvalová avatar
      Marie Podvalová

      Dobrý večer, Adélo. Díky moc za sdílení. Přijde mi moc prima, že jste si mohla uvědomit svou vlastní čtenářskou cestu. Pro další nastavení s dětmi je to velmi důležité. Ať se vám minikurz líbí 🙂

    2. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Adélo, díky moc za sdílení. Ve vašem případě mi ta interpretace toho, proč se necítíte být velkou čtenářkou, dává smysl. A je skvělé, že s dětmi to už máte jinak.

  7. Dita Mohelnikova avatar
    Dita Mohelnikova

    Děkuji za video, hlavní uvědomění je zohlednit „teorii typu“ (s. Mikovou sleduji) to je předpoklad úspěchu v přístupu k dětem, bez nátlaku ve všem. Mám dceru v 1.tride. a doufám, že je ve školství pokrok při nutnosti čtenářského deníku vlastní výběr. Do teď pamatuji, že jsem v prváku psala o své vybrané knize a bylo toe nadšení a pochopení plně znát a setkalo se s uznáním.

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Dito, díky za aha momenty a sdílení!

  8. Žaneta Houdková avatar
    Žaneta Houdková

    Jako učitelka už neřeknu, že ta kniha, kterou přečetl je krátká. Neseděl mi tento výrok, ale něco bylo v hlavě. Děkuji za nakopnutí udělat to jinak:-).

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Ó, skvělé. Moc si vážíme vašich slov, to chce prostě dost pokory a sebereflexe. Díky za to!

  9. Alena K. avatar
    Alena K.

    Dobrý den, děkuji za mnoho námětů k přemýšlení!

    Zaujalo mě např., jak pro děti může být důležitý samostatný výběr knížek. Připomnělo mi to, jak jsem si kdysi ve školní knihovně půjčila svoji první knížku —mohlo to být tak ve 2.-3. třídě a dodnes si pamatuji, že to byl Míša kulička 🙂 – a jak jsem na tu mojí samostatnost byla pyšná a z knížky jsem se radovala. Takže AHA, to je vlastně asi ono! 🙂

    Také jste mě ubezpečily, že ničemu nevadí, když občas čteme i něco, co by se asi nedalo s klidným svědomím nazvat kvalitní dětskou literaturou (Tlapková patrola), hlavně když to kluky baví.

    A děkuji za upozornění na DVTV s Anežkou Kuzmičovou, určitě si pustím.

    Alena

    1. Marie Podvalová avatar
      Marie Podvalová

      Dobrý den, Aleno. To je skvělé, že si jste si mohla uvědomit svůj vlastní silný zážitek!
      S tím výběrem knih je to někdy výzva 🙂 Skvělé, že ji zvládáte!
      Užijte si minikurz dál 🙂

    2. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Aleno, díky moc za sdílení! Ano, bylo by podle nás příliš krátkozraké nenechat děti číst nebo jim odmítat předčítat i knihy, které považujeme za nekvalitní. Navíc otázka je, kdo určí a ke je hranice té kvality. To máme každý jinak. Má určitě smysl nabízet dětem i jiné knihy, ale ten jejich pocit, že si vybraly, ta hrdost, o které sama píšete, ta je nesmírně moc důležitá.

  10. Lenka Klosová avatar
    Lenka Klosová

    Dobrý den,
    vnitřní motivace je hnacím motorem nejen čtenářství a zažehnout tento plamínek je někdy opravdu složité. Roli hraje hodně faktorů – rodičovský vzor, dostupnost knih i jejich atraktivita, bezpečné prostředí školy, podpora učitele při prvních krůčcích ke čtenářství. Děkuji za úžasné povídání o dětech, knihách …

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Lenko, díky! Je to přesně tak, jak píšete. O těch faktorech, které to ovlivňují, budeme mluvit v dalších dvou videolekcích.

    2. Marie Podvalová avatar
      Marie Podvalová

      Dobrý den, Lenko. Ano, souhlasím. Vnitřní motivace je základ. Ale věřím, že hodně můžeme ovlivnit. Jsem ráda, že se vám minikurz líbí a těším se na další postřehy. Hezký víkend. Marie

  11. Kamila Skřečková avatar
    Kamila Skřečková

    Dobrý den,

    děkuji za krásné povídání. Dřív mě nenapadlo, že Teorie typu může souviset i se čtením a právě s vaším videem jakoby mi vše docvaklo 🙂 zkusím se zaměřit na to, co by mohlo synům více vyhovovat a zaměřit se na to do budoucna.

    Co se týče mojí zkušenosti, tak jsem byla vždycky velká čtenářka, ale četla jsem pomaleji. Číst ve škole nahlas pro mě byl proto vždy stres, nemohla jsem se vůbec soustředit na obsah. Myslím, že obrázky by byly super. A stres nastal obzvlášť, když jsme při čtení měli za cíl toho přečíst, co nejvíc. Vyhrál ten, kdo se v textu dostal nejdál. Dodnes nechápu smysl této soutěže 🙂

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Kamilo, díky moc za vaše sdílení. Já myslím, že smysl to vzhledem k podpoře vzdělávání nemá žádný. To je jednoduše stres, který těžko říct, proč někdo způsoboval, ale asi mu nedocházelo, co dělá. Přijde mi skvělé, že jste odhodlaná se na čtení synů podívat trochu jinýma očima, a pokud budete chtít sdílet, k čemu jste došla, jsme připravené aspoň touto formou naslouchat a jsme určitě i zvědavé.

  12. Rita nÁplavovÁ avatar
    Rita nÁplavovÁ

    Probudily jste ve mně několik námětů na hodiny čtení ve škole. Určitě si pořídím knihu o jablku, děti si toto ovoce přinesou do školy, během čtení ho budeme pozorovat a pak propojíme s VV, kde budeme malovat, co všechno jablko může být. Už teď se moc těším, protože jak jsem se už několikrát přesvědčila, dětská fantazie a představivost je kouzelná, obzvlášť, když je dobře namotivovaná. Děkuji 🍀

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Rito, to nás moc těší! Kdybyste pak chtěla sdílet, jak to proběhlo, budeme moc rády!

  13. Petra Davidová avatar
    Petra Davidová

    Milé Mravenčí chůvy,
    děkuji za naladění na dětské knihy (a dětské čtenáře) a děkuji za všechny Vaše názory, předčtení knih (nám už dáváte výběr z mnoha knih, které jste před tím přečetly :-)) a hlavně sdílení se s „širokou veřejností“ – rodiče, učitelé, prarodiče… Potřebujeme slyšet, jak to dělat lépe (správně), protože výběr knih je obrovský a zároveň je na děti vyvíjen mediální tlak, tak je náročné nenechat se semlít a vybírat správně. Je náročné zaujmout knihou, když kniha po dítěti vyžaduje práci (přečtení), zatímco video je mnohem dostupnější a je to konzumní produkt.
    Děkuji, že zdůrazňujete výběr knih podle typu dítěte a ne podle toho, co si myslíme my dospělí. Pokud děti poznáme a jednáme s nimi respektujícím způsobem (vše dobré i oběma dámám – Šárce Mikové a Janě Nováčkové :-)), pak tímto způsobem jednají i děti mezi sebou a mohou se na všech frontách obohacovat.
    Těším se, až si vyhledám na DVTV Anežku Kuzmičovou – to byl můj AHA moment, něco, co jsem nevěděla.
    Přeji vám hodně síly a spoustu nadšených sledovatelů (ať se nám to čtenářství šíří mílovými kroky… :-)).
    Srdečně Petra

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Petro, ze srdce díky!

  14. Marcela Svobodová avatar
    Marcela Svobodová

    Dobrý den,
    zaujal mě výzkum ohledně úrovně čtenářství ve třetí třídě a také typologie čtenářů. Můj syn je přesně typ na obrázkové knížky. Bez obrázků nedává pozor, hraje si, neposedí.

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Marcelo, díky moc! Tak to je přesně ten důvod, proč vyhledávat obrázkové knihy nebo komiksy. Zaujaly vás během minikurzu některé?

  15. Barbora Šímová avatar
    Barbora Šímová

    Dobrý den,
    děkuji zvlášť za připomenutí teorie o vnitřní a vnější motivaci. Často přemýšlím, kde se ve mne bere nadšení a vášeň číst a jak jí „nakazit“ děti ve škole bez tlaku:) Propojení s typologií je pro mne velké AHA. Knihu Šárky Mikové jdu vylovit z knihovny a pustím se do ní.

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Barbora, díky každého učitele či učitelku, kteří to takto mají! Opravdu. Té typologii se budeme věnovat v kurzu, ve kterém na to téma bude bonusové video.

  16. Lucie Brátová avatar
    Lucie Brátová

    Ahoj, během videa jsem si uvědomila pár nešvarů kterých se dopouštím a které asi nepřispívají k lásce ke čtení. První je to že máme pravidlo že večer čteme jen když jsou včas v posteli (do 20:00) .. důvod je prostý – společné čtení zbožnují a tak mají silnou motivaci to stihnout… ALE… nemusí to tak být na pořád. Druhý je že mi vadí když si při tom hrají, žmoulají plyšáky, poskakují a odbíhají. Když “nesledují text/obrázky” tak končím. Zapracuji na tom 😇 Díky za zrcadlo které mi nastavujete.

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Lucie, rádo se!

  17. PAVLA f. avatar
    PAVLA f.

    Dobrý den, děkuji za Vaše videa. Jsou plná skvělých informací, doporučení a poznatků na téma, kterým žije celá naše rodina. 🙂 Náš pětiletý syn mi sám přeříká celý Pirátský guláš, zatímco jím listuje. Na tuto knížku jste mě přivedly Vy v předchozím minikurzu. 🙂 V tomto videu mě překvapila informace o poklesu zájmu o čtenářství ve 3.třídě. Je dobré vědět o významu společného čtení a předčítání starším dětem.

    1. Julie Dominika Zemanová avatar
      Julie Dominika Zemanová

      Pavlo, tak to nás moc těší!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Osnova kurzu

Vítejte! Začněte tady

☑ Úvodní video Podívat se

☑ Orientace v členské sekci ☞ Podívat se

☑ Termíny  ☞ Podívat se

☑ Materiály ke stažení ☞ Stáhněte si praktická PDF ke Společnému ladění a k hlavní části minikurzu 

☑ Zadání soutěže ☞ Podívat se

☑ Copyright ☞ Podívat se

5. 11. Úvodní živé vysílání

🎥 Společné ladění aneb proč má smysl děti ve čtení podporovat?

📒 Praktické PDF k přípravné části minikurzu ☞ ke stažení ZDE

6. 11. SPOLEČNĚ LADĚNÍ - 1. den

💻 Téma: Na co se soustředíme, to roste ☞ Podívat se

📚 Knižní okénko – představení dvou knih Podívat se

7. 11. SPOLEČNĚ LADĚNÍ - 2. den

💻 Téma: Brána do světa porozumění a představivosti ☞ Podívat se

📚 Knižní okénko – představení dvou knih ☞ Podívat se

8. 11. SPOLEČNĚ LADĚNÍ - 3. den

💻 Téma: Dobrý pomocník k nezaplacení ☞ Podívat se

📚 Knižní okénko – představení dvou knih ☞ Podívat se

9. 11. Živé vysílání k zahájení hlavní části minikurzu

🎥 Tři plamínky, které zažehávají vášeň dětí pro čtení

📚 Knižní okénko – představení dvou knih ☞ Podívat se

📒 Praktické PDF k hlavní části minikurzu ☞ ke stažení ZDE

10. 11. HLAVNÍ ČÁST MINIKURZU - 1. den

💻 Téma: 1. plamínek, který zažehává vášeň dětí ke čtení ☞ Podívat se

📚 Knižní okénko – představení dvou knih ☞ Podívat se

11. 11. HLAVNÍ ČÁST MINIKURZU - 2. den

💻 Téma: 2. plamínek, který zažehává vášeň dětí ke čtení  Podívat se

📚 Knižní okénko – představení dvou knih ☞ Podívat se

12. 11. HLAVNÍ ČÁST MINIKURZU - 3. den

💻 Téma: 3. plamínek, který zažehává vášeň dětí ke čtení ☞ Podívat se

📚 Knižní okénko – představení dvou knih ☞ Podívat se

13. 11. Praktický WEBINÁŘ s tipy na knihy

🎥  Vyzkoušíme si vybrat knihy pro konkrétní děti včetně zádrhelů, které někdy při čtení dětí nastávají. A uplatnit tak to, co jsme se během minikurzu naučili.

📚 Knižní okénko – představení dvou knih ☞ Podívat se

📚 Doporučení na knihy o adventu ☞ Podívat se

14. 11. Slosování soutěže a knižní tipy

🏅 Slosování soutěže minikurzu od 20 hodin ve FB skupině a na Youtube

📚 Knížky k 17. listopadu ☞ Podívat se

 

15. 11. PDF z Knižních okének + druhé slosování soutěže

📚 PDF z Knižních okének ☞ Stáhnout

 🏅 Druhé slosování soutěže minikurzu (oprava - více informací u události) od 20 hodin ve FB skupině a na Youtube

16. 11. Otázky a odpovědi k online kurzu + knižní tipy

🎥 Vysílání otázek a odpovědí k online kurzu Průvodcem malých dětí ke čtení od 20 hodin ve FB skupině a na Youtube

📚 Tipy na knihy s tématem Vánoc ☞ Podívat se

 

 

17. 11. Ukončení minikurzu + certifikáty

➡ Viděl/a jsem všechna hlavní videa minikurzu a chci si stáhnout certifikát